Sabtu, 14 Mei 2011

~~~~SAYANG KERJAYAKU~~~~~

Sekarang dah masuk 2 tahun memegang jawatan sbg penyelia asrama. Yang nyatanya sangat lari daripada cost yang diambil masa belajar dulu.... Tipu lar x dew langsung de la skt2 pasal penyelenggaraan bangunan. X leh la pihak pemaju nk kncing aku hidup2kan. Satu lg ble la bg idea skt kt juruteknik.

Sebelum memegang jawatan nie, aku penah la keje lain.

Nie kerja-kerja yang pernah saya berjaya jawat sebelum jd penyelia asrama

1. Cikgu tadika/ Ustazah/ Guru Tuisyen/ pengasuh
2. Kerani di NGO
3. Percasing Officer (btl ke ejaanya)
4. Technical Assistant (nie jela yg betul2 relate dgn cost time balajar dlu)
(Ops lupe lak sblm jd cikgu dlu jd operator pengeluaran)

        Diploma Kejuruteraan Awam = Penyelia Asrama ???(ble la tgk keadaan bangunan senget ke x)

Pe pun sangat bersyukur sbb nila rezeki halal aku, walaupun membanting tulang 4 kerat (poyo jer). Jawatan ni lebih banyak bab pengurusan daripada bangunan, iventori, kawasan, makanan hinggala pelajar. Komitmen 100% sangat perlu lagi2 time pelajar baru masuk nie. Suasana disekolah dan kolej lain tp sama2 penting masing2 ada pro n kontra. De yang kata keje kt kolej ringan sbb x jg dewan makan n x pening wat akaun asrama. Tapi banyangkan kalau 3000 org pelajar perlu di uruskan.
Beza antara tugas penyelia asrama di kolej dan sekolah

kolej

1. Jumlah aset banyak, tilam, katil, bantal, almari, meja kerusi sume untuk 3000 org (cth: KMS). Untuk bilik-bilik khas.
2. Bila bangunan banyak so penyelenggaraan pun banyak (ble dkatakan hari2 de aduan)
3. Karenah pelajar pun macam2
4. Pemantauan kebersihan bangunan, kawasan. (area besar) 5 blok, 4 aras/blok.
5. Pelajar yang sakit pun agak ramai (x muat kete nk bw. Sbb kenderaan kolej x de so penyelia asram kena hantar).
6. Banyak kefe nk pantau kualiti makanan, kebersihan, layanan (cth:KMS de 3 Kafetaria di asrama dgn 6 pengusaha)
7. Pi tgk pelajar yang ponteng kelas, cari dlm bilik.
8. Dan lain2

Sekolah

1. Buat akaun asrama (aku x pnh buat dlu kt sekolah lama Kak Milah yg tolong, aku wat penyelenggaraan pemantauan asrama dan dewan makan) Tq Kak Milah.
2. Pemantauan dewan makan, timbang bahan, cek bahan, cek kualiti makanan, cukup ke idak.
3. Sekolah guna konsep dorm so skit bilik nk tgk
4. Aset pun sikit
5. Penyelenggaraan sama je mcm kolej tp mungkin kuantitinya kecil skitla.
6. Pelajar sakit x sbanyak kolej
7. Cuti sekolah panjang sikit senang nk wat keje.


Antara kerja yang perlu di bila student baru nak masuk kolej

1. Cek , sediakan dan pastikan kunci boleh berfungsi . Kunci bilik, loker dan drawer. (3000 x 3= 9000)
2. Buat penyelenggaraan (byk beno yg rosak)
3. Peralatan mencukupi
4. Penyediaan tempat untuk proses penyerahan kunci
5. menyediakan dokumen untuk pendaftaran pelajar baru. Dengan mengepilkan borang-borang yang perlu
6. Memastikan bilik boleh digunakan
7. Mengagihkan bantal (Kolej baru so kena la buat)
8. Penampalan aset
9. Tamapal kew Pa 7
10. Tampal peraturan bilik (750 bilik)
11.Bersedia mental dan fizikal tuk melayan karenah pelajar + ibubapa pelajar.

Tenaga Kerja Yang Ada

1. 3 org penyelia asrama N17
2. 2 org Pembantu Am Pejabat N1
3. Hani Nurshahidah (Pembantu Makmal yg baik hati)
4. Nor Azianti (Penbatu HEP yg rajin)
5. Ahmad Zaki (PAP  dewan kuliah yg bersemangat)
6. Ismail bin Ya (PAP Makmal Biologi yang de klas)
7. Hasliza (Khidmat Pelanggan yang comei)

Yang berwarna merah adalah orang-orang yang suka membantu unit kolej kediaman (terima kasih ye)

Nie la tempat saya bertugas

Pemandangan dari flight MAS

ZZZZZZOOOOOOMMMM LAGI BESAR


Bangunan asrama lelaki
Nie la Koej Kediaman

Tak kira ape pun kerjaya anda sanyangilah ia

ADIOS AMIGOS


Tiada ulasan: